test

01 Eylül, 2014

ADIYAMAN, PEK YAMAN! (Adıyaman hakkında bir anekdot)

Malumunuzdur ki, bu ilimiz tarihte Kommagene krallığı ile büyük nam yapmıştır. Nemrut dağının Malatya'ya ait olduğu tartışıla dursun, bence esas sahibi Adıyaman'dır, sebebi de Menzil ilçesidir.

Şöyle ki; Kommagene kralı Antiochus'un en büyük başarısı Roma ordusunu mağlup etmesinden başka, Antik Yunan uygarlığı ile Pers uygarlığını birleştirme çabalarıdır. Bunun en somut izini Nemrut Dağı üzerinde oluşturduğu tümülüste (bir tür anıt mezardan oluşan yapay tepecik) görebilirsiniz, lakin orda hem yunan tanrı heykelleri hem de pers heykelleri bir arada bulunur. Antiochus'un ideali, bu iki kadim uygarlıktan ortak bir uygarlık oluşturmaktı.

Olayın Menzil ile ilişkisi de bu noktada beliriyor. Lakin tüm İslam coğrafyasında "sofi" kavramı en yoğun bu ilçede kullanılmaktadır. Sofi, yunanca bir terimdir ve "bilgi, bilge" manasına gelmektedir. Bu bağlamda düşünüldüğü vakit, ironik bir ilişki görülmektedir. Zaten Menzil'li tarikatın dini anlayışı ve mürid/mürşit ilişkisine bakıldığı zaman doğu ve batının sentezi görülür. Ordaki Gavslar, kutuplar ve şeyhlerin Olimposlu tanrılardan neyi eksik?
Fotoğraf: ADIYAMAN, PEK YAMAN!

Adıyaman hakkında bir anekdot paylaşmak istiyorum. 

Malumunuzdur ki, bu ilimiz tarihte Kommagene krallığı ile büyük nam yapmıştır. Nemrut dağının Malatya'ya ait olduğu tartışıla dursun, bence esas sahibi Adıyaman'dır, sebebi de Menzil ilçesidir. 

Şöyle ki; Kommagene kralı Antiochus'un en büyük başarısı Roma ordusunu mağlup etmesinden başka, Antik Yunan uygarlığı ile Pers uygarlığını birleştirme çabalarıdır. Bunun en somut izini Nemrut Dağı üzerinde oluşturduğu tümülüste (bir tür anıt mezardan oluşan yapay tepecik) görebilirsiniz, lakin orda hem yunan tanrı heykelleri hem de pers heykelleri bir arada bulunur. Antiochus'un ideali, bu iki kadim uygarlıktan ortak bir uygarlık oluşturmaktı. 

Olayın Menzil ile ilişkisi de bu noktada beliriyor. Lakin tüm İslam coğrafyasında "sofi" kavramı en yoğun bu ilçede kullanılmaktadır. Sofi, yunanca bir terimdir ve "bilgi, bilge" manasına gelmektedir. Bu bağlamda düşünüldüğü vakit, ironik bir ilişki görülmektedir. Zaten Menzil'li tarikatın dini anlayışı ve mürid/mürşit ilişkisine bakıldığı zaman doğu ve batının sentezi görülür. Ordaki Gavslar, kutuplar ve şeyhlerin Olimposlu tanrılardan neyi eksik?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Sen ne düşünüyorsun... Paylaşmak İster misin?